Domen i hovrätten som nyligen friade ett gäng unga killar som turats om att sexuellt utnyttja en 15-årig flicka har av förklarliga skäl upprört många. Många hävdar att det behövs en förändrad lagstiftning. Vi menar att det också behövs en bättre sex- och samlevnadsundervisning. RFSU har nyligen skickat ut det sexliberala och normkritiska materialet ”Sex i skolan” till landets alla skolor. Tidigare har man tillsammans med UR tagit fram materialet ”Sex på kartan” i samma anda. Tyvärr utelämnar RFSU både värderingar och kunskap som unga människor behöver ta till sig för att inte utnyttja varandra på det sexuella området.

Enligt läroplanen ska undervisningen på ett sakligt sätt förmedla fakta. Men det är mycket som RFSU väljer att inte tala om för våra barn. De får inte veta att njutningen för de flesta människor blir större när sex är ett uttryck för kärlek. Inte heller att risken är stor att ju fler de har sex med, desto mindre får de ut av det. Detta enligt en omfattande amerikansk studie. Enligt lärarhandledningen ”Sexualkunskap” får inte heller lärarna säga som det är – att tjejer nästan aldrig frivilligt ställer upp på gruppsex. Då begränsar de nämligen, enligt RFSU, våra barns frihet att ”fritt utforska” det sexuella landskapet.

På flera ställen påpekar RFSU att kärlek och sex inte behöver höra ihop. På sin hemsida skriver man att ”Att vara kär och ha sex är två olika saker” och i lärarhandledningen beskriver man det som ”självklart” att kärlek och sex kan vara skilda saker. Därför undviker man helt att i ”Sex i skolan” tala om trohet som något önskvärt. Man berömmer sig i stället av att vara ”värdeneutrala” och ”normkritiska”. Däremot uppmuntrar man på sin hemsida de som lever polyamoröst och har sex i flera olika relationer samtidigt. Då pratar man plötsligt om kärlek och antyder att ”kärleken blir större ju fler man delar den med”.

Ungefär samtidigt som domen kom gick den tidigare porrtidningsredaktören Martin Daubney ut i tidningen Daily Mail och sa att porrsajterna på nätet är vår tids mest förödande hot mot dagens unga. Detta efter att ha upptäckt hur utbredd konsumtionen av grovporr har blivit bland barn i grundskolan. Det skulle inte förvåna oss om killarna som blev frikända tillhör den gruppen.

De killarna och våra barn får ingen hjälp av RFSU att kritiskt granska porrens falska verklighetsbeskrivning, där tjejer gillar att ha sex på alla tänkbara sätt med helt okända män. Däremot föreslår man att våra barn under biologitimmar ska fördjupa sig i ”konsumtion av pornografi i lusthöjande syfte”. Många reagerar mot sexualiseringen av det offentliga rummet. Även om det finns goda ansatser i RFSU:s material hävdar vi att delar av innehållet faktiskt ökar sexualiseringen av våra barn och gör dem sämre rustade att få ett rikt sexliv.

I inledningen till ”Sex i skolan” hänvisar RFSU till den stora svenska sexundersökningen UngKAB09. Men man undviker helt den fråga som eleverna enligt just denna undersökning är mest intresserade av – nämligen: Hur får man ett förhållande att hålla? RFSU gör gärna reklam för hållbara kondomer. Men hållbara relationer är inget man vill göra reklam för.

Skolan ska enligt läroplanen främja hälsa, förebygga ohälsa och lära eleverna att göra egna goda val. De får lära sig att de lever längre, är friskare och mår bättre om de äter sunt, motionerar regelbundet och avstår från alkohol och tobak. Men när RFSU sätter agendan får de inte lära sig att goda, hållbara kärleksrelationer påverkar deras hälsa, välbefinnande och livslängd ännu mer. Detta enligt regeringens egen Framtidskommission.

Våra barn behöver inte i första hand lära sig fler ord för onani, hur man har sex på tjugo olika sätt eller hur sperma smakar. Däremot behöver de lära sig hur man får ett förhållande att hålla, hur man vårdar kärleken och hur man hanterar konflikter i en parrelation. Då får de som vuxna både ett mer hållbart liv och ett bättre sexliv.

(Tillsammans med Alf B Svensson.)

Läs på SvD.se