På senare tid har vi kunnat följa ett antal kristna toppolitiker vars karriär antingen har prövats hårt, eller helt har havererat, på grund av yttre och inre tryck.
Mest hjärtskärande var kanske fallet med Tim Farron, tidigare partiledare för de brittiska Liberaldemokraterna, som den 14 juni meddelade sin avgång. Inte för att han hade gjort något övertramp eller drivit en politik som saknade medlemmarnas stöd – utan för att han hyste ett antal åsikter utifrån sin kristna tro, som av vissa i partiet uppfattades som alltför provocerande för att kunna tolereras. Han måste bort. Till slut fick de som de ville.
Under våren fick vi också blicka in i en annan kristen politikers uppgång och fall, denna gång kopplad till det franska presidentvalet. Den katolske kandidaten François Fillon från Republikanerna ledde länge i opinionsmätningarna. Men så kunde en satirtidning avslöja att Fillon hade använt närmare 1 miljon euro i skattemedel för att anställa sin fru som assistent i EU-parlamentet, något som fick förtroendet för honom att rasa. Till sin egen och partiets besvikelse lyckades han därför inte kvalificera sig för den sista och avgörande valomgången.
En tredje kristen politiker som vi med stor regelbundenhet möter i nyhetsflödet är den tyska kristdemokraten, tillika förbundskanslern, Angela Merkel. Merkel hör till de politiker som åtnjuter det bredaste förtroendet både i och utanför Tyskland, och flera gånger har hon framställts som Europas räddande ängel. För några veckor sedan fick vi dock höra om ett mycket märkligt händelseförlopp i den tyska Förbundsdagen. Den 27 juni lät Merkel meddela att frågan om samkönade vigslar kunde betraktas som en ”samvetsfråga”, och att hennes partikamrater därför skulle få rösta efter egen övertygelse om det kom till omröstning i Förbundsdagen. Redan den 30 juni initierades en sådan av Socialdemokraterna, med följden att Tyskland blev det tjugotredje landet i världen att införa en könsneutral äktenskapslag.
Exemplen Farron, Fillon och Merkel illustrerar ett antal principer som har med troende människors engagemang i politiken att göra. Om vi börjar bakifrån kan Angela Merkels agerande beskrivas som ett utslag av ren pragmatism. Hon visste helt enkelt att hon både i Förbundsdagen och i befolkningen i stort hade majoriteten emot sig, och genom att släppa röstningen fri kunde hon därför desarmera en politiskt mycket svårhanterlig fråga. Detta samtidigt som hon åtminstone hjälpligt kunde bevara sin personliga integritet; Merkel själv röstade nej i omröstningen.
Någon som på intet sätt lyckades bevara integriteten var dock François Fillon. I stället blev han bara ännu en i raden av politiker som fått illustrera Lord Actons maxim: ”Makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut.” Det är inte konstigt att Fillon väckte besvikelse både bland sina trosfränder och sina partivänner. Och detta är ju också vad Skriften säger: ”Ingen av er ska behöva lida som mördare, tjuv, förbrytare … Men om någon får lida som kristen ska han inte skämmas utan prisa Gud för det namnet.”
Till dem som lider för sin kristna tros skull torde vi kunna räkna Tim Farron. I hans fall kan vi också associera till vad Guds ord har att säga om Daniel i Babylon. Trots ingående granskningar av hans politiska agerande står det där att hans fiender ”inte kunde finna något att anklaga honom för eller något brottsligt hos honom, eftersom han var trogen i sin tjänst. Det fanns varken försumlighet eller ohederlighet hos honom”. Av detta skäl säger de i stället just det som kretsen kring Tim Farron tycks ha gjort: ”Vi lär inte hitta något att anklaga den där Daniel för, ifall det inte gäller hans gudsdyrkan.”
Inget nytt under solen, alltså. Men en påminnelse om att vi alla behöver be för våra politiker – kristna såväl som icke-kristna – att de ska bevara sin integritet i en miljö som är så full av både frestelser och blindskär.
Läs på varldenidag.se
Frid!
Vad vi kan lära oss av dess toppolitiker är att kristna INTE ska engagera sig i partipolitik.
Själv röstar jag inte ens. Det har jag inte gjort sedan nittiotalet.
Jag väljer att ta avstånd och stå tillsammans med Jesus utanför lägret (Hebr 13:13).
Eftersom den ekumeniska tidningen Världen I Dag inte kommenterar eller publicerar det jag skriver utan tydligen har valt att stigmatisera en obekväm opinionsyttring, framför jag mitt ärende på detta sätt istället.
Tack för att DEN möjligheten åtminstone finns.
Jag kan tillägga att jag i protest mot Världen I Dags blockad och dess ekumeniska framtoning (där man bl a väljer att samarbeta med Vatikanens representanter) har sagt upp min prenumeration.
Uppmanar alla att gratisprenumerera på Midnattsropet som tillsändes alla intresserade fritt och för intet (se http://www.midnattsropet.se)
Hej Larz!
Du väljer en ganska extrem hållning, som det förvisso finns fler representanter för under kyrkans historia men som jag själv inte tror är hållbar. Skulle verkligen samhället bli bättre av att alla kristna isolerade sig från samhällsdebatt och politik? Gjorde Daniel i GT fel när han lät sig befordras till en av de högsta politiska tjänstemännen i Babylon? Jag tror inte det.
I så fall var även den första kristna församlingen ”extrem”. Jag är hellre extrem med Jesus än opportunist utan Honom.
Daniel var inte politiker. vilken ideologi representerade han i så fall?
Min uppfattning grundar sig på att Guds Rike ICKE är av denna världen och att vår uppgift ICKE är att vara demagoger eller agitatorer.
En gång var jag aktiv i KDS, tills Herren uttryckligen uppmanade mig att dra u därifrån.
Politiken sätter människan och inte Jesus i centrum och är sålunda en styggelse. Den är dessutom en spegelfäkteri som stjäl tid och kraft från Guds verk.
Sven Lidman och Arne Imsen var två av dem som varnade för KSA (nuvarande KD), men profeterna lyssnar man dessvärre inte på.
Partiet var – förutom DAGEN – LP:s misstag nummer ett.
Den första församlingen – liksom Daniel – levde inte i en demokrati, och hade följaktligen inte samma villkor för sitt samhällsengagemang som vi. Men att säga att Jerusalemförsamlingen inte alls vara inblandad i det politiska livet är att dra det väl långt – dels var de älskade av hela folket, dels blev med tiden både rådsherrar och präster kristna. Inget tyder på att dessa därmed lämnade stora rådet.
Jag säger förstås inte att politiken saknar problem (tvärtom!), men alternativet tror jag inte heller är särskilt lyckat. Se också min uppsats på temat väckelserörelsens relation till arbetarrörelsen: https://www.academia.edu/s/b89f0fd8b6/vackelserorelsens-samhallssyn-i-brytning-mot-socialismen-en-studie-med-sarskilt-fokus-pa-strejkfragans-utveckling-1879-1909
Det där är kvalificerat nonsens.
Du underbygger din argumentation med hypoteser och önsketänkande.
Arbetarrörelsens ateistiska framtoning vill jag absolut inte ha något med att göra.
Jag var själv marxist-leninist innan jag blev frälst.
Liberalteologiska kompromissinstanser som den s k Broderskapsrörelsen (som feministerna förmodligen tvingat att byta namn) har ingenting med sann väckelsekristendom att göra (vilket f ö heller inte den romersk.-katolska kyrka, som du envisas med att kalla kristen, har).
Historien har gång på gång frikänt Arne Imsen och Sven Lidman och kommer att fortsätta att göra det.
Besynnerligt att Stig Vig var mer klarsynt än många s k kristna då han sjöng: ”Politiken är ett skuggspel, för det är ju pengarna som styr” (och så är det ju även i de s k frikyrkorna genom statssubventionerna – läs: mutmiljonerna).
Jag river mitt röstkort – offentligt – i samband med varje val. Så blir det även 2018, om Herren dröjer.
Maranata! Jesus kommer!
Du blandar många åsikter och iakttagelser här, varav jag håller med om vissa och inte alls om andra. Men vi har nog klargjort våra ståndpunkter hyfsat ändå. Allt gott!
Tack detsamma, broder!
Och tack för debatten.
Gud välsigne dig!
Ja samhället skulle vara bättre om de pånyttfödda inte engagerade sig politiskt, för att då skulle de kristna vara och göra det som de tidiga lärjungarna och som alla väckelse pionjärer varit och gjort. Helt utgivna för Herren och Hans vilja och gärning. DÅ förändrar de verkligen världen, tack vare sin odelade trohet till Gud till att ”vända upp och ned på världen”. Nu blir det på sin höjd ett sken av gudsfruktan men knappt ens det längre. På vilket sätt skiljer KD:s politik ut sig som ”kristen” jämfört med de andra partierna? Lyckades KDS med det som de avsåg behöva skydda via politisk partibildning, eller hade de gjort större nytta med samma tidsengagemang i REN evangelisk verksamhet! Det hade kanhända varit en starkare kraft än att på världens vis försöka konkurrera med världen… Dömt att misslyckas, ty världen besegras inte med världens metoder.
Frid