– Jag har sjungit den här sången väääldigt många gånger …
Redan tonfallet förrådde att mannen saknade entusiasm över sitt alster. Vi stod i FriZon-ladan på Torp och lyssnade på Kevin Max, före detta medlem i musiktrion dcTalk, och sången i fråga var ”Jesus Freak” – en av 90-talets största kristna musikhits, frikostigt spelad även i sekulära radiokanaler. Men den här gången levererad av endast en av de tidigare bandmedlemmarna, och därtill med vad som närmast kan beskrivas som en suck.
Det kan förstås finnas olika skäl till att en artist känner sig less på en låt som han har framfört under lång tid. Men i det här fallet var det nog ändå själva texten som utgjorde problemet. Kevin Max hade under lång tid uttryckt irritation över att betecknas som en ”kristen artist” och över dcTalk som ett ”kristet band”. Nyligen hade han dessutom gått igenom en smärtsam – och från hans sida oönskad – skilsmässa.
Att i ett sådant sårbart läge behöva sjunga en låt med texten ”What will people think when they hear that I’m a Jesus freak?” stod inte högst på önskelistan.
Som soloartist var det också tydligt att Kevin Max valde att utforska en delvis annan del av tillvaron. Med sin nasala röst och med en stor variation i uttryckssätt – både i fråga om musikstil och konstnärlig framtoning – gav han ut skivor som markant skilde sig från det mesta inom CCM-industrin (Christian Contemporary Music). Den första skivan efter skilsmässan hade namnet The Imposter, och ungefär där tappade jag och Kevin Max kontakten.
Tack vare Spotify har jag dock tagit upp tråden på nytt. Det började med att jag fick höra om en EP vid namn Serve Somebody. Alltså den gamla Bob Dylan-klassikern med en minst sagt radikal text (”It may be the devil or it may be the Lord, but you’re gonna have to serve somebody”).
Hela skivan visade sig vara lika radikal i sina texter, och jag började fördjupa mig även i Maxs övriga produktion. Det här är en man som aldrig låter en ny skiva låta likadant som den förra, så det är svårt att vara lika förtjust i allt. Men just nu lyssnar jag en del på hans skiva Broken Temples, där ett överraskande bonusspår heter Freak Flag och vars text bland annat lyder: ”Let your freak flag fly so high …”
Låten är sannolikt skriven med glimten i ögat – och kanske också med ett visst mått av ironi – men det är ändå inte en text som Kevin Max skulle ha sjungit när han besökte FriZon 2002!
Och det får mig också att reflektera vidare. För det finns ju för oss alla något själsdödande när vi blir inpressade i en mall där vi inte är bekväma. Där former eller förväntningar gör att vi måste kompromissa med vilka vi egentligen är. I dessa lägen kan vi behöva ta någon form av paus för att hitta tillbaka till oss själva och vår tro. För Kevin Max var det tydligt att hans år med dcTalk – och kanske minst lika mycket: som affischnamn i den kristna musikindustrin – skapade för trånga ramar för honom själv. Detta gjorde att en hel del gamla fans tittade snett på honom. Ja, i vissa fall dömde de faktiskt ut honom som avfälling.
Men när han efter ett tag började få andas lite friare, och inte längre kände sig styrd av alla mallar som tidigare hade lagts på honom, hittade han tillbaka till sin frimodiga tro. Han kunde till och med uppmana sina fans att välja mellan Gud och djävulen och att ”hålla sin freak-flagga högt”.
Här tror jag därför att det finns något att lära även för oss som inte befinner oss i musikbranschen. Visst ska vi vara glada för artister som har en hög kristen bekännelse. Och i församlingen ska vi peka mot ett tydligt centrum, där vi får samlas kring och beröras av den uppståndne Kristus.
Men varje sammanhang är också bärare av en kultur som inte alltid är synonym med själva tron. Och ibland kan vi behöva tillåta varandra att utforska helt andra uttryck för tron än dem vi själva känner oss hemma i. En annan liturgi, kanske. Eller en annan teologisk tradition.
Det här kan självklart kännas som ett risktagande, eftersom vi samtidigt ”släpper kontrollen” om varandra i gemenskapen. Och tanken är ju inte att vi ska sluta bry oss eller sluta stötta varandra i frågor som har med lärjungaskapet och den kristna livsstilen att göra.
Men kristen tro kan ändå bara fördjupas i frihet. Det måste alltid finns en möjlighet att säga både ja och nej. I bästa fall visar det sig – som för Kevin Max – att vi på så sätt får tillbaka just det syre som vi behövde för att ärligt och med glädje kunna bekänna: ”I don’t really care if they label me a Jesus freak? There ain’t no disguisin’ the truth.”
Fotnot: Innan sommaren tog Kevin Max ett nytt steg på sin andliga resa, då han på Twitter för första gången beskrev sig själv som ”Exvangelical” (före detta evangelikal). Detta kan man förstås ha åsikter om, men det förtar inte poängerna i denna artikel.
Bra skrivet och uttryckt Olof! att kristen tro kan bara fördjupas i frihet!
Låt mig berätta lite om erfarenheten och det du skriver om att peka på ett tydligt centrum att samlas kringområden beröras av den Uppståndne Kristus (förstår också tror jag att du menar Andens Närvaro i detta?)
Jag förstår exakt vad du menar och talar om Olof! Och ofta är det så att om du/jag/någon säger detta så håller de flesta med! eller hur?
Men det är här när de flesta säger Ja! eller Amen! dvs: Låt så Ske!
Det är här som det nu börjar att: Hur skall det gå till? Hur gör vi? Hur får vi det realiserat? dvs bli en verklighet?
Ofta finns det ju olika slag av människor i församlingen, ofta 3 grupper!
Den gruppen av människor som vill gå vidare och längtar efter förnyelse. Sen finns en grupp som är nöjda med hur det är och kanske inte är så engagerade, varken för eller emot.
Och sen den tredje gruppen vill absolut INTE någon förnyelse eller förändring pga det innebär ju en risk som vi tar och kanske inte kan kontrollera sen.
Och nu kommer vi till: HUR GÖR VI ?
Jag har varit med under ca 40 år i 6 olika församlingar. Och även då som ledare i två av dom.
Och i nästan alla situationer händer samma sak? Självklart inte exakt! men ändå ganska likt om man generaliserar det lite för att förtydliga vad som händer i de flesta situationerna!
När Pastorn, de Äldste är någorlunda överens iallafall till så stor del att det är möjligt att skapa, göra en: Nystart-Förändring-Förnyelse etc….
Plötsligt så börjar människor i en av grupperna säga: Vi går för fort fram!
En annan grupp av människor säger: Vi går alldeles för sakta fram detta är ju knappast någon förändring alls! Och den s.k ”medelgruppen” är splittrad i sitt tyckande för att de är mer av kanske bra eller mindre bra!
Nu börjar ledningen träffas mer och mer och även här finns det nu en tveksamhet även om den inte direkt uttalas.
Pastorn och någon annan säger: Vi måste ta det här steget Nu!
Men någon säger: Låt oss Be över det ett tag till! (kanske är den eller de lite osäkra och lite rädda nu) och vill då på något sätt rädda eller skjuta upp situationen dvs det som man har sagt Ja till tidigare! börjar man bli lite tveksam till? Man kan kan ju inte säga Nej nu pga Ja innan! Och det som ofta händer är att rädslan tar sig i ett uttryck som: Låt oss Be mer innan vi gör något! Men det är inte verklighet och sanningen egentligen!
Och nu pratas det allt mer och mer av och om följande: Vad är det egentligen som händer igår lugna fina Församling?
Och det går ca 3 till 6 månader och det börjar bli lite jobbigt och efter ca 1 år kommer man fram till följande:
Vi har ett ansvar att se till att: ALLA TRIVS OCH KÄNNER SIG HEMMA I VÅR FÖRSAMLING! OCH DÄRFÖR KOMMER VI FÖRSÖKA UPPFYLLA ALLAS BEHOV ( dvs man menar alla de olika grupperna)
Och du nämner i inlägget Olof att Kristen Tro kan bara fördjupas i frihet!
Vilket är sant! Men sen säger du också att: Kulturen är viktig! Och sen att Traditionen är viktig! Och jag förstår precis vad du menar!
Men att du säger så är ju för att inte någon skall tro att förändringen, fördjupningen, förnyelsen etc skall välkomnas av alla vilket både du och jag önskar! självklart! eller hur? När du har nämnt det som Nu ligger på ditt hjärta att genomföra så blir det ändå så Olof att du nämner först det Viktigaste! Absolut! Men sen nämner du också att det viktigt även med kulturen att bevara och/eller traditionen.
Varför du nämner det är ju för att du önskar att alla skall vara med och KÄNNA SIG HEMMA ELLER HUR?
Du menar väl! Och jag förstår dig precis Olof! Det är inte lätt när man älskar eller tycker om de flesta i sin Församling och vill det allra Bästa!
Om alla i Församlingen skall både fördjupas, förnyas, förvandlas etc och även då se till att Kulturen och Traditionen bevaras är inte bara svårt! utan nästan en omöjlighet? ( visst kan man säga: Allt är möjligt för Gud!)
(Allt är möjligt för den som tror) (Alla skall känna sig hemma i församling)
Jag vet att du menar väl Olof! Jag säger INTE att du har totalt fel osv…
Och jag menar INTE heller att anklaga dig på något sätt! Nej!!!
Men jag märker på något sätt i det du skriver i ditt inlägg att du väljer först det som ligger på ditt Hjärta! Och det gillar jag! Men sen kommer flera MEN och i dessa men dvs kultur, tradition etc så finns det en liten kompromiss i det som du först sa? dvs DET VIKTIGASTE.
Jag förstår Dig Olof helt och hållet! Men låt mig säga en sak till Dig på ett ödmjukt sätt! och hoppas att du tar det på rätt sätt?
När de Äldste i Jerusalems Församlingen tog VIKTIGA beslut, vad sa de då? VI HAR TILLSAMMANS MED DEN HELIGE ANDE BESLUTAT……………
Här i tror jag att det ligger svaret på hur man skall förändra, fördjupas, förnyas, och/eller förvandlas. Och det kan och bör göras i en Ödmjukhet och samtidigt en Klarhet och Enhet i det Andliga Ledarskapet! dvs SHALOM: Frid och allt i sin rätta ordning, harmoni!
Om Ledarskapet är enat och tryggt med varandra och också med övriga församlingen, DÅ ÄR DET MÖJLIGT! DÅ FÖLJER DE MESTA MED FÖR ATT DE KÄNNER SIG TRYGGA MED SITT LEDARSKAP OCH ATT OM DOM ÄR ENADE SÅ LITAR VI PÅ ATT DE HAR BETT OCH LYSSNAT IN HERREN!
Hoppas detta kanske kan ge Dig något eller säga något till Dig Olof!
Du vet nog vem jag är för vi har talas vid tidigare? Och jag gillar ofta dina inlägg och ser ditt villiga hjärta!
Önskar Dig allt gott!
Hej Lars!
Tack för kommentar!
Just den här texten handlade ju mer om ett individuellt perspektiv, inte hela församlingens – även om de i dessa frågor inte går att skilja åt. Om du vill läsa mer om mina tankar kring församling, ledarskap och bön kan jag rekommendera min bok Ledare i Guds rike.