Etiopien är ett av Afrikas största länder, med totalt 105 miljoner invånare. För många kristna är landet känt för att det var här som svensk utlandsmission tog sin början, men också för att frukten av denna har varit så överväldigande. Den lutherska Mekane Yesus-kyrkan är till exempel världens största i sitt slag, med en tillväxt på otroliga 800 000 personer under 2017.
Just nu pågår dock även vad som skulle kunna kallas en politisk väckelse i Etiopien. Bakgrunden till detta är från början dyster. Under de senaste tre åren har landet erfarit återkommande konflikter, inte minst mellan regeringstrupper och den största folkgruppen oromo. Sammandrabbningar, massgripanden och tortyr har flimrat förbi i nyhetsflödet.
Ännu mer känt här i Sverige är hjärtläkaren Fikru Marus öde, vars förvecklingar kan sägas vittnar om en både nyckfull och hårdför regim. Som vi har hört via media har det dock hänt dramatiska saker i Etiopien på senare tid. Det faktum att Fikru Maru har släppts efter fem år i fängelse är ett konkret uttryck för detta. I ett större perspektiv måste dock detta ses som en ganska liten händelse i sammanhanget.
Den största nyheten hittills är det fredsavtal som förra veckan skrevs under av ledarna för Etiopien och Eritrea. På grund av en gränstvist utkämpade de båda grannländerna 1998–2000 ett blodigt krig, och relationen har sedan dess varit närmast bottenfrusen. Men nu har Etiopien omprövat sin ovilja att implementera den gränsdragning som vid krigsslutet föreslogs av FN, och relationen mellan länderna har tinat upp väsentligt.
Den mest uppenbara orsaken till detta är Etiopiens nye premiärminister, Abiy Ahmed Ali. Abyi svors in i ämbetet så sent som 2 april i år. Han har en kristen mor och en muslimsk far och han tillhör den tidigare marginaliserade folkgruppen oromo. Trots att han bara är 42 år gammal har han även hunnit ta en mastersgrad i transformerande ledarskap och doktorera i konfliktlösning.
Att Abyi alls kunde väljas är ett under i sig. Utrymmet medger inte någon lång historieskrivning, men kort kan man säga att trycket inifrån den styrande koalitionen Ethiopian People’s Revolutionary Democratic Front tvingade den tidigare premiärministern Desalegn Hailemariam att avgå. Och bara detta är ju ett ovanligt fenomen på den afrikanska kontinenten: en ledare som utan blodsspillan avgår i förtid.
När Abyi presenterades som premiärministerkandidat väckte det stor uppståndelse bland befolkningen, inte minst med tanke på hans ålder och etniska bakgrund. Men nästa sak som fick omgivningen att förundras var installationsceremonin. Först fick man se en fredlig överlämning av makten från Desalegn till Abyi. Därefter fick man höra Abyi hylla sin mor och sin hustru för deras stora betydelse i hans liv – ett minst sagt ovanligt tilltag i denna mansdominerade kultur. Slutligen bad han om förlåtelse för regimens övervåld mot sina egna medborgare och annonserade att han hade för avsikt att börja förhandla med Eritrea om det fredsavtal som nu alltså redan är på plats.
På liknande sätt har det fortsatt. Några dagar efter installationen öppnades det tidigare stängda internet för hela befolkningen. Den statliga televisionen började ge samma version av vad som händer ute i landet som de annars betydligt mer pålitliga Facebook-flödena. Terroriststämplingen av tre oppositionella partier har upphävts, och tusentals politiska fångar har frisläppts. När parlamentsledamöter har ifrågasatt Abyis agerande har premiärministern – i direktsändning och inför hela folket – svarat att det ju var regeringskoalitionen som tidigare betedde sig som terrorister. Etiopierna tror knappt sina öron.
I en tid där mycket i vår värld går åt fel håll, behöver vi få höra om det politiska undret i Etiopien. Mycket återstår förstås att göra, men att ett regimskifte på mindre än ett halvår har kunnat få så stora konsekvenser hade nog ingen vågat sia om. Måtte det bli till inspiration för fler länder – både i Afrika och på andra kontinenter!
Läs på varldenidag.se
Hej olof! Hur ska man som kristen tänka kring jordens ålder och evolutionen? Är det som ungjordsjreationisterna och ateisterna hävdar dvs att gud är moraliskt ond om han använt sig av evolution/tillåtit att mängder med djur har dött innan människans skapelse och sedan säga att ”allting var mycket gott” i skapelseprocessens slut? Har övervägt att skicka in detta till frågelådan på efterkristus.se, men man verkar inte längre få några svar där. Länken till Credoakademin fungerar för övrigt inte längre varav jag skickar den till dig personligen. Tacksam för svar// MVH en tonåring
Hej!
Detta har ju inte så mycket med min ledartext att göra, men jag svarar ändå lite kort. 🙂
När det gäller skapelse och evolution kan du hitta väldigt mycket intressant på Krister Renards hemsida http://gluefox.com.
Faktum är också att Världen idag just nu har en artikelserie på temat av föreningen Genesis ordförande.
Till skillnad från Genesis är jag själv inte ungjordskreationist, men jag ser betydande problem med evolutionsläran så som den brukar presenteras i den vanliga svenska skolan.
Hej, svaret är ju lite sent, men det jag undrar är snarare om man som kristen kan ha en sammanhängande teologi samtidigt som man accepterar tanken att mängder med livsformer har dött innan Adam och Eva begick den ursprungliga synden(jag utgår från att dem är historiska personer unikt skapade av Gud)
Hej!
Detta handlar ju både om hur man tolkar/förstår skapelseberättelsen och hur man tänker kring synden. Angående det senare tänker jag att det är fullt möjligt att skilja på den andliga död som inträdde i och med syndafallet (och som då bara gäller människan) och den mer allmänna nedbrytningsprocess som trots allt är en nödvändighet för djur- och växtriket så som vi känner det. Romarbrevet 5 skulle då bara syfta på mänsklig död. Självklart innebär det att någon ”sömlös” evolution av människan från djur till Homo Sapiens är svår att tänka sig, och detta är också den syn jag själv har: jag tror helt enkelt inte på teorin om människans evolution så som den presenteras i våra skolböcker.
Hur bör man då tänka när bibeln säger att ”Åt alla djur på jorden och åt alla himelens fåglar och åt allt som krälar på jorden, vad som i sig har en levande själ åt dessa ger jag alla gröna örter till föda” betyder detta att alla djur var vegetarianer trots att man hittat en del fossilt maginnehåll i utdöda djur eller bör man utgå från att syndafloden skapade alla fossil vi hittar idag som dem flesta kreationister säger?
Jag vet faktiskt inte. Detta är inte mitt expertområde. 🙂
Frid!
Jag var i Etiopien nyårsdagen 1990 och ett gott stycke in i januari samma år. Andra resan blev det två veckor i juli 1990.
Min fru är etiopiska och vi gifte oss i Addis Abeba den 21/1 1990.
Mengisturegimen satt fortfarande kvar vid makten men – skulle det visa sig – var på fallrepet.
Den föll 1991.
Mengistu Haile Mariam flydde till Zimbabwe där Mugabe gav honom en fristad.
Min hustru och jag skrev brev till Mengistu (vars hustru var och är frälst) och fick även svar, som vi givetvis sparat.
På senare tid har jag nåtts av nyheten att även Mengistu själv blivit frälst.
Själv röstar jag inte. Det slutade jag med på nittiotalet. Jag anser att kristna inte ska rösta eller engagera sig politiskt, eftersom det är GUDS Rike och HANS rättfärdighet vi ska söka och eftersom Guds Rike inte är av denna världen.
Politiker måste dessutom kompromissa, något som BORDE vara främmande för en Jesu lärjunge.
Spännande vittnesbörd, Larz!
Jo, det är mycket som händer i denna region – inte minst tack vare den mäktiga väckelsen. Sen räcker det tyvärr inte att någon är kristen (både Abyi och hans företrädare är pingstvänner), men i Abyis fall tycks det ju även finnas en ovanlig personlig medvetenhet/resning – och säkert också ett annat politiskt mandat.
Även Eritreas diktator har enligt uppgift blivit kristen. Samtidigt är han än så länge ledare för ett av världens mest brutala system …
Jag delar inte din syn att kristna inte ska påverka genom politik. Kompromiss finns i de flesta system, och det viktiga är att man skiljer på kyrka och stat och på det personliga ansvaret och vad systemet kräver (till en viss gräns). Som riksdagsledamot kan jag alltså vara tvungen att följa partilinjen, men i moraliska gränsfall antingen kräva att få avstå från att rösta alternativt avgå.