Transpersoners utsatta situation har fått stor uppmärksamhet de senaste åren. I grunden är detta något bra. Men den radikala omdefinieringen av kön och könsidentitet som delar av denna grupp vill införa är ändå djupt problematisk. Om den tar över riskerar den att skapa stor förvirring bland våra barn och unga.
För den som har missat det pågår just nu en hätsk debatt på några av Sveriges tyngsta kultursidor. På ena sidan står de traditionella feministerna, tydligast företrädda av Kajsa Ekis Ekman och Ebba Witt Brattström. På andra sidan står en skara individer som i olika grad identifierar sig med transrörelsen och dess ideologi – däribland Maria Ramnehill här i GP.
Att tranståget och feministtåget skulle hamna på kollisionskurs kom i sig inte som någon överraskning. Feminismen har ju sitt existensberättigande i att det finns något sådant som biologiskt kön, samtidigt som många av dess företrädare fokuserar på hur kvinnor ska kunna frigöra sig från könsroller och strukturer som begränsar deras frihet. Transrörelsen, däremot, förlägger könet till det psykologiska eller metafysiska planet. Den som definierar sig själv som man eller kvinna ska därför fullt ut betraktas som sådan – oberoende av biologi, reproduktiva organ, kromosomer och hormoner.
Men det finns också en annan skillnad mellan dessa grupper, som borde vara föremål för ett mer ingående studium. Denna skillnad har med kollektivet kontra individen att göra. Den klassiska feminismen har ju till stora delar varit en kollektiv rörelse. Man har solidariskt velat kämpa för kvinnor som grupp, och i den kollektiva analysen (könsmaktsordning, strukturella orättvisor) har man eftersträvat lösningar som allmän rösträtt och lika lön för lika arbete.
Stora delar av transrörelsen, däremot, står för en radikal individualisering. Självklart finns det även här en form av grupptillhörighet, men centralt för transideologin är som sagt rätten till själv-identifiering. I hela västvärlden ställer man därför krav på att alla ska få definiera sin könsidentitet på egen hand, utan inblandning av medicinsk eller psykologisk expertis.
Detta, i sin tur, gör transideologin farlig. Dock inte främst för de personer som får diagnosen könsdysfori. Medicinskt transsexuella är trots allt en liten grupp, och långt ifrån alla som får denna diagnos är faktiskt anhängare av transideologin. Nej, det stora problemet är vad som sker när transrörelsens syn på kön – ofta i allians med den lika radikala queerrörelsen – sipprar ned till våra barn och unga.
För saken är ju den att det i dag har blivit ”inne” att inte vara säker på sin egen könsidentitet. Remisserna till sjukvårdens utredare på området ökar lavinartat, och när vanliga svenska skolbarn ska fylla i enkäter kan uppemot en tredjedel i samma klass kryssa för ”annan” i stället för ”kille” och ”tjej” – sannolikt för att de har lärt sig att man inte ska vara för säker i dessa frågor. Samtidigt lobbar normkritiska queerideologer för att få bort allt tal om ”binära motsatser” (däribland manligt och kvinnligt) ur förskolans och skolans värld. Som alternativ uppmanas man att själv botanisera i den rika floran av identiteter – på Facebook finns i dag hela 70 sådana att välja bland.
Så – vad är problemet? Jo, för de flesta svenskar är det fortfarande en självklarhet att majoriteten identifierar sig med sitt biologiska kön, och även med en könsidentitet som knyter an till detta. Lika självklart är det att en minoritet har ett betydligt mer komplicerat förhållande till dessa frågor, av vilka vissa också landar i en annan identitet och/eller sexuell läggning än man, kvinna och heterosexuell.
Det som händer när transideologin generaliseras är dock inte bara att den slår undan benen för den traditionella feminismen. Det är också att den förstärker osäkerheten hos väldigt många barn och unga – individer som redan befinner sig i en känslig utvecklingsfas. Den mer komplicerade resa som tidigare var förbehållen ett fåtal förs på så sätt över på en större grupp, med ett onödigt experimenterande, och i många fall en ökad psykisk ohälsa, som följd. De flesta av oss mår helt enkelt inte bra av budskapet att vår biologi inte säger något om vilka vi är.
Den tyske filosofen Immanuel Kant blev på sin tid känd för sitt kategoriska imperativ. Ett sätt att formulera detta är: ”Handla alltid på ett sådant sätt att din handling kan upphöjas till allmän lag.” Just denna etiska princip undergrävs i dag genom trans- och queerideologin. I sin radikala individualisering av de frågor som har med kön och könsidentitet att göra, förlorar man den större bilden ur sikte. Genom att hela tiden utgå från minoritetens önskemål och behov, skapar man förhållningssätt som vare sig kan eller bör upphöjas till ”allmän lag”. Vad som för en liten grupp upplevs som en befrielse, riskerar därmed att bana vägen för en folkhälsomässig katastrof.
Läs på GP.se
Nej. Det finns ingen ”transideologi”. Återigen får vi transsexuella och andra transpersoner finna oss i att bli osynliggjorde som grupp. Det du skriver är inget annat än kärlekslöst transfobiskt hat. Hat kommer INTE från Fadern, som du vet.
Hej Maria!
Blir lite förvirrad av detta inlägg.
1) Jag har inte osynliggjort transsexuella som grupp. Tvärtom. Vad jag däremot har gjort är att säga att många transsexuella har en syn på kön som inte kan generaliseras till befolkningen i stort.
2) Du beskyller mig för kärlekslöshet och transfobi. Jag kan intyga att jag inte känner något som helst hat mot transsexuella, vare sig som enskilda eller som individer. Jag kan inte heller se att något i min text andas det du beskyller mig för. Vad jag skriver är: ”I sin radikala individualisering av de frågor som har med kön och könsidentitet att göra, förlorar man den större bilden ur sikte. Genom att hela tiden utgå från minoritetens önskemål och behov, skapar man förhållningssätt som vare sig kan eller bör upphöjas till ’allmän lag’. Vad som för en liten grupp upplevs som en befrielse, riskerar därmed att bana vägen för en folkhälsomässig katastrof.” Även tidigare i texten tydliggör jag att det är transideologin, inte transsexualismen som medicinskt fenomen, som är problemet.
3) Du förnekar att det finns något sådant som en transideologi. Men det är ju bara att läsa den stora debatt som just nu pågår på kultursidorna för att se att du har fel. Ett exempel kan vara feministen Nina Björks inlägg i Aftonbladet 180129, där hon skriver:
”För att uttryck som ”felkönande” ska vara giltigt, så måste dessa könsidentiteter existera bortom kropp, biologi, reproduktiva organ, kromosomer och hormoner. Kvinnlig respektive manlig könsidentitet existerar och måste existera för att någon ska kunna ”fel- eller rätt-könas”. … Vissa feministers mål har länge varit ett annat, nämligen att inte koppla kön till identitet över huvud taget … När transpersoner berättar om sina erfarenheter av könade identiteter som existerar bortom biologi förstår jag inte riktigt vad de menar. … Men jag förstår i alla fall att här är en erfarenhet som krockar med tidigare feministiska tankar och teorier. Transerfarenheter tycks pocka på andra tankar och teorier. Var finns de här könsidentiteterna bortom biologin? Vad utgör grunden för dem? Hur ska vi tänka – och eventuellt tänka om?”
Jag håller inte med Nina Björk i allt (jag bekänner mig inte rakt av till vare sig feminismen eller transideologin) men ovanstående räcker ju för att illustrera att vi har flera väldigt parallella synsätt på kön och könsidentitet i samhället. Vad jag ville säga med min insändare var just det som jag skrev: Det är bra att transpersoners utsatta situation har uppmärksammats under de senaste åren, men det blir fel om detta gör att transpersoners upplevelse av kön förs över på befolkningen i stort, så att alla förväntas ifrågasätta att deras biologiska kön säger något väsentligt om vilka de är.
Och ja, jag tror att jag kan säga detta med en djup förankring i den Faderns kärlek som också du hänvisar till!
Tack för svar. Tyvärr måste jag iväg, men hinner med ett kort svar.
Jo, man kan felkönas. Det hände mig fredag kväll som utanför hotellet i Jönköping, där det kom en kille i 25-årsåldern fram och sa: ”Hej grabben,” för att sen hånskratta. Felköning kan uppstå av misstag, exempelvis av anhöriga, som i början har svårt med att komma ihåg, att den närstående är transperson. Men tyvärr händer det allt för ofta, som i exemplet här ovan för, för att kränka en med människa.
Kön delas ofta upp i fyra grupper. Det juridiska könet, det biologiska könet, det sociala könet (hur omgivningen uppfattar en) och det upplevda könet, könsidentiteten.
Att du hänvisar till transexkluderande radikala feminister, gör inte saken bättre. Dessa anser att transkvinnor är en priviligerad grupp, som inkräktar i ”kvinnoväldet, för att motarbeta kvinnans rättigheter. De anser även att transmän är könsförrädare. Att använda dessa, och inte experter på socialstyrelsen som referenspunkt, är defacto ett sätt att stötta sin åsikt på transfobi.
Nej, det finns ingen transideologi. Det finns enbart människor. En andel av dessa människor är transpersoner. Att som transperson kämpa för att ha samma rättigheter i samhället, som cispersoner har, har inget med någon påhittat transideologi att göra. Det handlar om allas okränkbara värde.
Du blandar fortfarande mellan äpplen och päron här …
Jag är helt enig om att ingen person (transperson eller annan) ska kränkas för sitt utseendes eller sin könsidentitets skull. Men att jag inte köper den generella transideologi som säger att könet FÖR OSS ALLA (alltså inte bara för medicinskt transsexuella) är något som existerar oberoende av ”kropp, biologi, reproduktiva organ, kromosomer och hormoner” (Nina Björk) är något annat, och har inte med ”transfobi” att göra.
Intressant att du helt avfärdar några av de tyngsta namnen inom svensk feminism. Det illustrerar hur hårda motsättningarna just nu är kring detta. Jag brukar inte kalla mig själv feminist, men jag delar feminismens övertygelse om att mänskligheten som huvudregel kan och faktiskt också måste delas in i kvinnor och män.
Innan vi fortsätter, vill jag berätta, att jag uppskattar, att du publicerar det jag skriver. Allt för ofta tillåter bloggare inte mig, att framföra det jag står för.
Jag har aldrig hört en enda transperson som sagt, att de blivit felkönade vid födseln. Däremot har bland annat jag framför, att vi fick en biologisk kropp som inte motsvarar vår könsidentitet. Det finns vedertagen och beprövade forskningsresultat som bekräftar detta.
När vi tala om att bli felkönade, handlar det om, när folk använder fel pronomen om oss, som i exemplet dör jag felkönade på ordet ”grabben”.
Detta är inget som skulle handla om en transideologi.
Hej!
Jag tror på dialog, och ser inga skäl att blockera någon så länge tonläget är hövligt. Angående det du beskriver så håller jag med om att det inte verkar ha något med det jag kallar för transideologin att göra. Sympatiserar i övrigt med mycket som står att läsa här: https://pfbenjaminarkiv.wordpress.com
Föreningen Benjamin var en ifrågasatt förening. De skrev i alla transsexuellas namn till samtliga riksdagsledamöter inför omröstningen om steriliseringskravet för transpersoner, som vill ändra sin könstillhörighet (de juridiska könet). Brevet skrevs under, endast med ett förnamn. På föreningens hemsida skrev Benjamin, att INGEN opererat ville kallas för transperson. Man skrev även, att transpersoner är män som klär ut sig till kvinnor. Benjamin påstod att de representerade patientgruppen transsexuella, trots det faktum de endast hade ett fåtal medlemmar.
Föreningen garanterade sina mindre än 25 medlemmar anonymitet. Men när föreningen hemlighåll ordförandes efternamn, samt vilka övriga som satt i styrelsen, känns det överdrivit.
Organisationer, som representerar transpersoner, och faktiskt var för sig har fler transpersoner som medlemmar, än vad Benjamin någonsin haft, är förutom RFSL, Transföreningen FPES http://fpes.se/ och Transammans https://www.transammans.se… Kolla gärna med dem.
Tack för tips! Det du beskriver återspeglar ju just den bredd som råder inom transrörelsen, och som jag anknyter till i min artikel. Sen tror jag att din beskrivning av PF Benjamin är lite väl snäv, men jag vet att den inte är väl sedd av alla.
Hej Olof, med risk för att bli kallad transfob av vissa, så vill jag säga att jag tycker det var ett bra inlägg i GP Debatt. Det har skett en explosiv ökning av ansökningar till mottagningar för könsdysfori. Tror inte man kan tillskriva detta enbart till borttagandet av sterilisering vid könsbyte eller att samhällsklimatet har blivit mer öppet. Det börjar redan på våra förskolor, där det arbetas intensivt för att bryta könsnormerna. Sedan fortsätter det i skolorna och i SVEA. Våra barn och tonåringar ska lära sig att ifrågasätta sitt kön. Som om det inte är svårt nog att växa upp ändå. Enligt vårt yngsta barn på 13 år, så är det inne och hajpat att vara transsexuell. Flera av klasskamraterna säger att de inte är sitt biologiska kön, utan vill byta. Det diskuteras könsnormer i undervisningen. SVEA har tagit beslut att arbeta könsnormsbrytande i skolan. Man kan fråga sig, vad för kunskap våra barn ska lära sig i skolan?
Tack för denna kommentar, och det vittnesbörd som du delar! Läkarna på Astrid Lindgrens barnsjukhus skriver själva om den lavinartade ökningen av remisser till deras avdelning:
”Könsdysfori är mycket ovanligt men ökar över hela världen bland såväl vuxna som yngre. Orsaken är okänd, men det har spekulerats om huruvida det kan bero på miljöfaktorer, ökad tillgång till vård, ökad kunskap (via internet), generellt ökad öppenhet och uppmärksamhet i samhället för frågor som rör könsidentitet och könsuttryck, minskad stigmatisering eller att identitetsutvecklingen i dag i större utsträckning även innefattar könsidentiteten.”
Som svar på en direkt fråga förtydligar de senare:
”Till det kan nämnas att vi har dålig erfarenhet av situationen när yngre (förpubertala) barn ”kommer ut” tidigt (inte sällan påhejade av föräldrar) och av att framträda i media. De har sedan ångrat sig och ibland mått mycket dåligt av att ha exponerats offentligt.”